CDK Global
Kevin

Kevin Clarke, International Product Manager CDK Global | Lokakuu 23 2013 -- 14:32 GMT

Subscribe to me on YouTube
Oli palvelin omissa tiloissa tai konesalissa - se vaatii aina ylläpitoa.

Huolehdi DMS-palvelimestasi

  1. Varmistukset

    Varmistusten hallinta vaatii suunnittelua ja huolellisuutta. Muista aina tarkistaa että:

    • Varmistusten otto on onnistunut
    • Kaikki vaadittavat tiedot varmuuskopioidaan
    • Varmuuskopioita säilytetään turvallisessa paikassa toimipisteen ulkopuolella

     

    Kysy itseltäsi:

    • Tiedätkö, että varmuuskopiointi onnistui viime yönä?
    • Missä säilytit varmuuskopionauhaa viime yönä?
  2. Fyysinen sijainti

    Ihannetilanteessa palvelin sijaitsee tarkoitukseen varta vasten rakennetuissa tiloissa, jossa on kaikki laitteet ja palvelut jotka tarvitaan vähentämään yllättävien käyttökatkosten riskiä. Palvelinten suojaukseen tarvitaan seuraavat asiat:

    • Turvallinen sijainti, jossa kulunvalvonta
    • Vikasietoinen, UPS (Uninterruptible Power Supply) sekä sähkögeneraattorilaitteisto
    • Palo-, tulva- ja murtohälytysjärjestelmät
    • CCTV (suoja ulkoista hyökkäystä vastaan)
    • Valvottu ympäristö (optimilämpötila ja kosteusvalvonta)

     

    Kysy itseltäsi:

    • Onko palvelimesi turvassa?
    • Millä tavalla saisit hälytyksen virtakatkon tai onnettomuuden sattuessa?
  3. Uuden laitteiston suunnittelu

    Laitteiston uusiminen vaatii suunnittelua ja aikataulutusta. Osien saatavuuden ja toiminnan luotettavuuden kannalta on suositeltavaa uusia palvelinlaitteistot 3-5 vuoden välein. Minimoidakseen käyttökatkoksen aiheuttamaa häiriötä käyttäjille ja yritykselle, se on suunniteltava ja ajoitettava huolellisesti. Uusi laitteisto tulisi katselmoida jotta varmistetaan, että sen kapasiteetti riittää yrityksen ja ohjelmiston nykyisiin ja tuleviin vaatimuksiin.

     

    Kysy itseltäsi:

    • Kuinka vanha palvelimesi on?
    • Riittääkö palvelimesi kapasiteetti?
  4. Lokien katselmointi & resurssien käyttö

    Lokit kuuluu katselmoida säännöllisesti, jotta löydetään laitteiston osista ja epäonnistuneista järjestelmäprosesseista aiheutuneet ongelmat. Lokit paljastavat myös, milloin järjestelmään tulisi hankkia lisäresursseja.

     

    Kysy itseltäsi:

    • Milloin viimeksi tarkastit palvelimesi lokit?
    • Tiedätkö, kuinka mahdolliset ongelmat löydetään?
  5. Mitä tahansa voi tapahtua – ole valmis

    Onnettomuuksia ei onneksi tapahdu kovin usein, mutta niitä sattuu kuitenkin silloin tällöin.
    Yrityksessäsi pitäisi olla suunnitelma, kuinka liiketoiminta jatkuu vaikka onnettomuus tapahtuisi.
    Suosittelemme luomaan suunnitelman jonka avulla yrityksesi kykenee reagoimaan onnettomuuden sattuessa nopeasti ja tehokkaasti. Palvelinten korvaaminen voi viedä useita viikkoja, ja tämä riski on otettava huomioon jotta sitä vastaan voidaan suojautua.

     

    Kysy itseltäsi:

    • Kuinka yrityksesi palautuisi onnettomuustilanteesta?
    • Kuinka kauan yrityksesi selviäisi ilman DMS-järjestelmää?


Lue lisää CDK Global Pilvipalvelusta (ASP)

Listietoa

Esitteit